تاکید غیرضروری سازمانهای بهداشتی انگلیس بر جراحی چاقی

27 مارس 2015- نگرش سیستم ملی بهداشت انگلیس درباره ی جراحی چاقی، غیرقابل توضیح است، تاکید بیش از حد این سازمان بر صرف هزینه در جراحی چاقی نسبت به انجام اقداماتی درجلوگیری از چاقی توسط کمیته ی the Health Select  مورد انتقاد قرار گرفت.

 درگزارش کمیته ی the Health Selectبر گسترش آگاهی درباره ی فواید ورزش تاکید شده است، این کمیته توجه بیمه های  خدمات درمانی به صرف هزینه های بیشتر در جراحی چاقی را غیر قابل توضیح و غیرقابل قبول دانسته است.

چاقی موجب افزایش خطر تعدادی از مشکلات سلامت از جمله دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی، سکته و برخی انواع سرطان می شود. چاقی علت اصلی (اما نه تنها علت) ابتلا به دیابت نوع 2 است در این گزارش پیشنهاد شده است با تشویق مردم به خوردن غذاهای سالم و انجام ورزش بیشتر، میزان ابتلا به دیابت نوع 2 بطور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

دراین گزارش به انجام مقررات سختگیرانه تر در مورد مواد غذایی، ممنوعیت بازاریابی نوشیدنیهای قندی برای کودکان و حمایت بیشتر از افرادیکه درمعرض خطر بیشتر چاقی یا ابتلا به دیابت نوع 2 هستند، تاکید شده است. به طور خلاصه در این گزارش اعلام شده است چنانچه بودجه ی بیشتری در زمینه ی تغییر خردمندانه ی شیوه ی زندگی صرف گردد نیازی به صرف هزینه برای جراحی های چاقی نیست.

در این بیانیه  به اهمیت فعالیت بدنی برای همه ی افراد - بدون درنظر گرفتن وزن، سن، جنیست ، سلامت و یا عوامل دیگر- به وضوح تاکید شده است، همچنین بر تعهد دولت به تامین بودجه ی کافی برای افزایش امکانات استفاده از دوچرخه و امکانات پیاده روی تاکید شده است.

دراین گزارش به اختلاف قابل توجه میزان انجام ورزش بین زنان و مردان اشاره شده است که مثالی از عدم آگاهی کافی از فواید ورزش است.

 از سوی دیگر بر اساس یک آنالیز جدید که توسط جراحان کالج سلطنتی انجام شده است، مشخص گردید تعداد جراحی های چاقی درطی دو سال گذشته به دلیل بهبود آگاهی درباره ی تغییر شیوه ی زندگی و اقدامات مقابله با چاقی کاهش یافته است.

جان میدلتون معاون سازمان بهداشت انگلیس می گوید: جراحی چاقی هزینه های هنگفتی را به بیماران، خانواده ها و سیستم بهداشتی انگلیس تحمیل کرده است، ما باید سیاست های بهداشت عمومی جدیدی را وضع کنیم که به صرفه جویی در هزینه ها کمک کرده و در وهله ی اول از ابتلا به چاقی جلوگیری نماید.

پرفسور wass  از پزشکان کالج سلطنتی می گوید: نتایج این گزارش بر اهمیت و مزایای فعالیت بدنی فراتر از کاهش وزن تاکید دارد همانطور که یافته های قبلی نشان می دهد تنها 30دقیقه فعالیت بدنی، 5 بار درهفته می تواند تأثیرات فراوانی بر سلامت بیماران بر جا گذارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/nhs-places-too-much-emphasis-on-bariatric-surgery,-report-suggests-92916607.html